lördag 6 mars 2010

1 dygn kvar i Sverige

Ligger nu i sängen och ska snart sova. Har idag fått vara med på en bekants bröllop. Alltid stort att få vara med på ett bröllop och dessutom roligt att träffa lite gött folk.

Nu ämnar jag alltså avnjuta min näst sista natt i Sverige på ett tag. Det är förvisso inte mer än dryga 3 månader jag ska vara iväg. Till sommaren är jag hemma igen. Men det som gör att det känns som mer än en vanlig tripp är att det är det Heliga Landet som är destinationen + att det är något helt nytt och relativt okänt jag ger mig in i. Tänk att få bo i Jerusalem och hjälpa Guds utvalda folk att rota sig i sitt land som de har fått till arvedel av Gud. Det känns stort att få vara med om detta och jag är glad och tacksam att jag har fått möjlighet att vara volontär i Bridges for Peace (BFP).
Samtidigt är det inte utan, åtminstone viss, verklighetsförankring jag ger mig iväg. Under mina få år på jorden har jag lärt mig att det finns en grå vardag överallt och jag har ingen anledning att tro att detta inte skulle gälla i Israel. Dessutom vet jag inte alls hur det kommer att bli att verka i BFP. All vår början bliver svår heter det ju, men tänk om detta ordspråk gäller för hela tiden? Alltnog, vad som definitivt inte känns verklighetsförankrat är att jag (sannolikt) om två dygn ligger i min säng och sover i Jerusalem.

God natt!
/Mange

3 kommentarer:

  1. Obs! Tiden stämmer ej. Klockan är vid publicering av detta inlägg 01.19 natten till söndag.

    SvaraRadera
  2. Det är inte fel med en grå vardag emellanåt heller!

    SvaraRadera
  3. Jag läste lite om organisation som du skrev om och det står ”..a Jerusalem-based, Bible believing Christian organization ”

    [Att skilja åt,]Visste du om följande fakta?:
    Den historiska personen som det står skrivet om i originalversionen av ”Matteus” hette Ribi [det var hans titel] Yehoshua. Hans namn redigerades av hellenister till ”Jesus”.

    Ribi Yehoshuas – Messias - ursprungliga undervisning var i enlighet med direktiven i ”Moseböckerna” och den förvrängdes sedan av hellenister [not 1]. Den förvrängda undervisningen finns nu att läsa i ”Matteusevangeliet”. Ribi Yehoshuas – Messias - efterföljare hette Netzarim [försvenskat till ”nasaréer”] och de gjorde sitt bästa att praktisera direktiven i ”Moseböckerna” icke-selektivt; och för att följa Messias idag krävs det att man gör sitt bästa att praktisera direktiven i ”Moseböckerna”.

    Hans efterföljare Netzarim och dem kristna var helt diametralt skilda rörelser i motstånd med varandra. Således att åka på en resa med ”Bridget of Peaces” är antitesen till att göra Skaparen vill och anitesen till hur Ribi Yehoshua – Messias – och Netzarim levde (och hur Netzarim lever). [se not 2]

    Not 1: Länk
    Not 2: Alla uttalanden bevisade på Netzarim

    SvaraRadera

Här kan du lämna en kommentar om du så önskar!